Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívny

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Medzinárodné stretnutie Peer Review

Systémové peer review, organizované pod vedením Sekretariátu EQAVET a národných referenčných miest (NRM) EQAVET v rámci EÚ, predstavuje dôležitú platformu na zdieľanie skúseností a vzájomné učenie sa v oblasti zabezpečovania kvality odborného vzdelávania a prípravy (OVP). Tohtoročnou témou bola „Regionálna samospráva a zabezpečovanie kvality na Slovensku“.

Medzinárodná účasť

Pozvanie na peer review prijali experti z piatich krajín: Chorvátska, Bulharska, Rumunska, Česka a Talianska. Svoje stratégie a aktivity v oblasti OVP na úrovni kraja prezentovalo päť slovenských VÚC: Bratislavský, Trenčiansky, Žilinský, Prešovský a Košický kraj.

Získanie cenných poznatkov a inšpirácie

Hlavným cieľom peer review bolo preskúmať metódy a nástroje zabezpečovania kvality používané v piatich samosprávnych krajoch a identifikovať spoločné črty, ktoré by sa dali definovať ako model zabezpečovania kvality OVP na regionálnej úrovni. Cenné poznatky a skúsenosti zdieľané expertmi z rôznych krajín prispejú k ďalšiemu rozvoju spolupráce medzi Štátnym inštitútom odborného vzdelávania (ŠIOV) a samosprávnymi krajmi v rámci národného projektu „Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávaní dospelých“. Zároveň poslúžia ako inšpirácia pre plány a stratégie jednotlivých krajov v oblasti OVP.

Účastníci stretnutia peer review
Ľubica Gállová počas svojej prezentácie

 

Dva dni plné prezentácií a diskusií

 

Prvý deň peer review bol venovaný úvodným prezentáciám a diskusiám. Ľubica Gállová otvorila program prezentáciou o motivácii zvoliť tému regionálnej samosprávy, o systéme OVP na Slovensku, o poradných orgánoch v regionálnom riadení OVP a o jeho silných a slabých stránkach.

Juraj Vantuch sa zameral na legislatívne rámce OVP, a to na zákony o OVP a nový zákon o vzdelávaní dospelých. Vysvetlil, prečo je potrebná stratégia kvality a aké kroky sú potrebné na jej implementáciu.

Nasledovali prezentácie zástupcov piatich samosprávnych krajov, v ktorých predstavili svoje stratégie a aktivity v oblasti OVP. Prostredníctvom rôznych nástrojov sa zameriavajú na tieto kľúčové priority:

  • Implemetácia modelu CAF:

Samosprávne kraje podporujú školy v zavádzaní nástrojov na hodnotenie kvality, ktoré im umožňujú komplexne posúdiť svoje fungovanie a identifikovať oblasti na zlepšenie. Medzi najvyužívanejšie nástroje patrí model CAF, ktorý umožňuje komplexnú analýzu fungovania škôl.

  • Vzájomné hodnotenie (peer review):

Dôležitým prvkom budovania kultúry kvality je aj vzájomné hodnotenie medzi školami. V rámci tejto metódy si školy navzájom poskytujú spätnú väzbu a zdieľajú skúsenosti, čím sa zefektívňuje proces sebazlepšovania a dochádza k systematickému zlepšovaniu kvality OVP.

  • Trasovanie absolventov:

Sledovanie kariérnej trajektórie absolventov a ich spätná väzba na štúdium sú cenným zdrojom informácií pre skvalitňovanie vzdelávacích programov. Samosprávne kraje podporujú školy v trasovaní absolventov a zbere relevantných dát, ktoré im následne slúžia pri úprave a inovácii študijných programov.

  • Posilnenie spolupráce so zamestnávateľmi:

Samosprávne kraje vnímajú potrebu úzkej spolupráce so zamestnávateľmi a profesijnými organizáciami ako kľúčový faktor pre zefektívnenie OVP. Podporujú aktívnu interakciu škôl so zamestnávateľmi, čím sa zabezpečuje, aby študijné programy boli prispôsobené aktuálnym požiadavkám trhu práce a aby absolventi mali po ukončení štúdia adekvátne zručnosti a vedomosti pre uplatnenie sa v praxi.

  • Modernizácia infraštruktúry a vybavenia:

Samosprávne kraje podporujú školy v modernizácii infraštruktúry a vybavovaní ich modernými technológiami, čím im umožňujú simulovať reálne pracovné prostredie a zefektívňovať praktickú výučbu. Zdroje na modernizáciu materiálneho a technického zázemia získavajú aj vďaka iniciatíve Catching-up Regions (tzv. dobiehajúce regióny), ktorú realizuje Európska komisia.

  • Profesijný rozvoj pedagógov:

Podpora kontinuálneho vzdelávania a rozvoja zručností pedagogických zamestnancov je dôležitá pre zefektívňovanie výučby a zvyšovanie jej kvality. Samosprávne kraje realizujú rôzne programy a aktivity zamerané na podporu profesijného rozvoja pedagógov, čím im umožňujú rozvíjať svoje pedagogické zručnosti a kompetencie.

  • Podpora inkluzívneho vzdelávania:

Samosprávne kraje sa zasadzujú o vytvorenie inkluzívneho prostredia pre všetkých študentov, bez ohľadu na ich individuálne potreby a špecifiká. Podporujú školy v implementácii inkluzívnych prístupov k vzdelávaniu a v rozvoji inkluzívnej kultúry, čím umožňujú poskytovať kvalitné vzdelávanie všetkým študentom bez ohľadu na ich zázemie či znevýhodnenie.

Na záver dňa riaditeľka Obchodnej akadémie v Žiline, Jana Tomaníčková, zdieľala skúsenosti spolupráce s VÚC a so zavedením systému trasovania absolventov, vrátane prvých výsledkov.

Anette Curth zo Sekretariát EQAVET
Účastníci medzinárodného peer review - peers (hodnotitelia)

 

Druhý deň bol venovaný analýze materiálov a prezentácií z prvého dňa. Experti sa stretli a pripravili ústny feedback, ktorý bude v priebehu dvoch týždňov zaslaný účastníkom vo forme „flash reportu“. Následne bude dopracovaný do finálnej záverečnej správy.

Prvé zistenia a odporúčania:

  • Zber a vyhodnocovanie dát: Je dôležité nielen zbierať dáta, ale ich aj analyzovať s dôrazom na účel. Je nutné jasne definovať, prečo sa konkrétne dáta zbierajú.
  • Rozšírenie metódy peer review: Metóda peer review by sa mala, podľa vzoru Trenčianskeho kraja implementovať vo všetkých krajoch.
  • Koordinátori kvality na školách: Na školách by sa mala vytvoriť pozícia projektových koordinátorov/koordinátorov kvality.
  • Spolupráca medzi krajskými radami a MŠVVaM SR: Silnejšia spolupráca krajských rád pre OVP a ministerstva školstva je kľúčová pri podpore a implementácii opatrení na zabezpečovanie kvality.

Ďakujeme Sekretariátu EQAVET, medzinárodným expertom a zástupcom krajov, ktorí sa zúčastnili dvoch intenzívnych dní plných diskusií s cieľom zvyšovať kvalitu OVP na Slovensku.