Metóda Peer Review – Nástroj na podporu kvality v odbornom vzdelávaní

Čo je Peer Review?
Peer review je európska metóda vzájomného hodnotenia kvality odborného vzdelávania a prípravy (OVP). Ide o efektívny nástroj na podporu zabezpečenia a zlepšovania kvality, ktorý sa využíva na rôznych úrovniach vzdelávacích inštitúcií.

Hlavné črty metódy:

  • Externé hodnotenie: Realizujú ho hodnotitelia (peers), ktorí sú nezávislí odborníci s relevantnými skúsenosťami v oblasti, ktorú hodnotia
  • Podpora kvality: Zameriava sa na identifikáciu silných stránok, zlepšovanie slabých miest a formulovanie odporúčaní pre rozvoj kvality vzdelávacích inštitúcií
  • Spolupráca a výmena skúseností: Metóda posilňuje siete a podporuje vzájomné učenie sa medzi inštitúciami poskytujúcimi OVP

Prínosy metódy Peer Review:

  • Identifikácia silných a slabých stránok prostredníctvom sebahodnotenia
  • Poskytuje externý pohľad na úroveň kvality vzdelávania
  • Zdôrazňuje dobrú prax a podporuje transparentnosť
  • Je nákladovo efektívna a prispôsobiteľná potrebám konkrétnych inštitúcií
  • Podporuje trvalé zlepšovanie kvality podľa princípov Európskeho referenčného rámca EQAVET

Proces hodnotenia:

  1. Sebahodnotenie: Inštitúcia vypracuje sebahodnotiacu správu na základe vopred definovaných oblastí kvality a kritérií
  2. Externé hodnotenie: Skupina hodnotiteľov navštívi inštitúciu, analyzuje jej procesy a výsledky na základe predložených dôkazov
  3. Záverečná správa: Výstupom je hodnotiaca správa s odporúčaniami na zlepšenie a akčným plánom pre ďalší rozvoj

Materiály:

Rozvíjame kvalitu:

V rámci národného projektu Zavedenie manažérstva kvality v OVP a VD sa od januára 2025 konajú školenia pre hodnotiteľov metódy vzájomného hodnotenia vo všetkých krajoch na Slovensku. Do projektu sa zapojilo 98 škôl, z ktorých si každá zvolila dvoch ľudí, ktorí budú zastávať rolu koordinátora kvality a hodnotiteľa v procese vzájomného hodnotenia.

Pre zapojené školy sme vytvorili platformu s názvom „Rozvíjame kvalitu“, ktorá predstavuje profesionálnu pracovnú skupinu, ktorá slúži na výmenu skúseností, zdieľanie potrebných materiálov, vzájomnú podporu a rozvoj kvality vo vzdelávaní.

Nasledujúce fázy:

  • Absolvovanie školenia (január – jún 2025)
  • Spustenie sebahodnotenia na školách (príprava sebahodnotiacich správ – september 2025)
  • Hodnotiace návštevy
  • Tvorba správ zo vzájomných hodnotení (formou odporúčaní)
  • Príprava akčných plánov zlepšovania

Všeobecné informácie o projekte

Názov projektu: Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávania dospelých

Operačný program: 401000 – SK – Program Slovensko – SK – EFRR/KF/FST/ESF+

Spolufinancovaný z: Európsky sociálny fond plus

NFP: 6 964 586,30 €

Prioritná os: 401402 – 4P2 Kvalitné a inkluzívne vzdelávanie

Celková dĺžka realizácie hlavných aktivít projektu: 36 mesiacov

Konkrétny cieľ: 401402045 – ESO4.5 Zvýšenie kvality, inkluzívnosti a účinnosti systémov vzdelávania a odbornej prípravy, ako aj ich relevantnosti z hľadiska trhu práce okrem iného prostredníctvom potvrdzovania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa s cieľom podporiť nadobúdanie kľúčových kompetencií vrátane podnikateľských a digitálnych zručností, a tiež prostredníctvom podpory zavádzania systémov duálnej odbornej prípravy a učňovskej prípravy (ESF+) – menej rozvinuté.

4_loga_projekt