Trasovanie absolventov: Kľúčový nástroj pre zlepšenie kvality odborného vzdelávania a prípravy (OVP)

Význam trasovania absolventov

Trasovanie absolventov odborného vzdelávania a prípravy (OVP) je nevyhnutné pre efektívne monitorovanie kariérnych dráh absolventov po ukončení štúdia s cieľom zvyšovať kvalitu poskytovaného vzdelávania – či už na úrovni vzdelávacích politík alebo škôl. Národný projekt Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávaní dospelých sa snaží doplniť systém trasovania absolventov na Slovensku o zber údajov o ich ďalšom štúdiu, vstupe na trh práce, relevantnosti výberu odboru, ako aj o nadobudnutých vedomostiach a zručnostiach a ich využívaní . Získané údaje umožnia skvalitniť ponuku OVP, prispôsobiť vzdelávacie programy a zabezpečiť tak lepšiu pripravenosť a konkurencieschopnosť absolventov na trhu práce.

Európska únia taktiež zdôrazňuje potrebu efektívnych systémov zberu a analýzy údajov o zamestnateľnosti absolventov v odbornom aj vysokoškolskom vzdelávaní. Túto problematiku reflektujú viaceré strategické dokumenty EÚ. Medzi kľúčové patria Závery z Rigy o odbornom vzdelávaní a príprave (2015), ktoré vyzdvihujú dôležitosť spätnej väzby od absolventov, Európsky program pre nové zručnosti (2016), ktorý sa zameriava na zlepšenie informácií pre lepšie kariérne rozhodnutia a Odporúčania Rady o trasovaní absolventov (2017), ktoré zdôrazňujú význam systematického prístupu k monitorovaniu ich kariérnych ciest.

Pilotný projekt trasovania absolventov na Slovensku

Realizácia trasovania absolventov na Slovensku je zarámcovaná do troch pilierov, ktoré sa vzájomne dopĺňajú. Stratégia celoživotného vzdelávania a poradenstva 2021-2030 definovala tri piliere trasovania a vo svojich opatreniach navrhla doplniť tzv. prvý pilier o dosiaľ neexistujúce dva:

  1. zber údajov pomocou prepájania administratívnych dát, (t. j. analýza údajov z rôznych informačných systémov štátnych orgánov, napríklad Sociálnej poisťovne),
  2. centralizovaný zber údajov pomocou štandardizovaného národného dotazníka určený pre absolventov
  3. individualizované školské dotazníky realizované samotnými školami.

Na Slovensku sa v októbri 2024 uskutočnil pilotný zber dát prostredníctvom národného dotazníka. Tento dotazníkový prieskum sa zameral na získanie spätnej väzby od absolventov po prvom  a viac rokoch od ukončenia štúdia. Národná správa z tohto zberu informácií predstavovala prvú takúto sondu do názorov absolventov na vnímanie získaných zručností, skúsenosti so štúdiom a s uplatnením na trhu práce. V nasledujúcich rokoch by mala prispievať k lepšiemu prepojeniu odborného vzdelávania s trhom práce. Získané údaje pomôžu rozhodovacím orgánom, poskytovateľom vzdelávania a školám získať objektívnu spätnú väzbu na kvalitu vzdelávania, jeho obsah a formy.

Očakávané prínosy trasovania absolventov

Získané informácie umožnia:

  • Lepšie prispôsobenie vzdelávacích programov požiadavkám trhu práce.
  • Zvýšenie zamestnateľnosti absolventov a ich lepší kariérny rast.
  • Poskytnutie dôležitej spätnej väzby školám a vzdelávacím inštitúciám.
  • Informovanie rozhodovacích orgánov o efektivite odborného vzdelávania a prípravy.

Postup budovania trasovania absolventov v OVP

V priebehu roka 2024 sme podnikli významné kroky na podporu trasovania absolventov na Slovensku. Od februára sme uskutočnili analýzu zahraničnej praxe zo siedmych európskych krajín ako Írsko, Švédsko, Chorvátsko a pod. a ktorá nám poskytla cenné poznatky pre ďalší postup. Následne sme pristúpili k tvorbe národného dotazníka, pričom jeho štruktúra reflektovala identifikované potreby a trendy.

V júni sme zmapovali situáciu v Žilinskom kraji, čo nám umožnilo lepšie pochopiť regionálne špecifiká a prispôsobiť ďalšie kroky. Zároveň bola v tomto období otvorená výzva pre stredné odborné školy na zapojenie sa do zberu spätnej väzby, ktoré nám poskytli podporu pri oslovovaní svojich absolventov.

V auguste sme sa zamerali na testovaciu fázu a zapracovanie pripomienok, čo pomohlo doladiť finálnu verziu dotazníka. Na jeseň sme uskutočnili dve online stretnutia so strednými odbornými školami, kde sme diskutovali o implementácii trasovania absolventov a získavali spätnú väzbu z praxe.

V spolupráci so Študentskou radou stredných škôl sme realizovali komunikačnú kampaň na podporu realizácie národného dotazníka, ktorého pilotná fáza prebehla od 15. do 31. októbra 2024. .

V novembri 2024 sme sa zamerali na prípravu školských dotazníkov (tzv. tretí pilier) v úzkej spolupráci so školami a zároveň sme analyzovali zozbierané dáta z národného dotazníka. Výsledkom tohto úsilia bola januárová publikácia Národnej správy k trasovaniu absolventov stredných odborných škôl, ktorá prináša cenné informácie o uplatnení absolventov na trhu práce.

Prvú národnú správu založenú na informáciách od absolventov odborného vzdelávania nájdete v závere článku: https://siov.sk/narodna-sprava-k-pilotnemu-trasovaniu-absolventov/

Na jar 2025 plánujeme spustenie školských dotazníkov, čím pokračujeme v systematickom budovaní siete pre efektívne trasovanie absolventov a získavanie ďalších relevantných údajov na podporu odborného vzdelávania a prípravy na povolanie.

 

Všeobecné informácie o projekte

Názov projektu: Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávania dospelých

Operačný program: 401000 – SK – Program Slovensko – SK – EFRR/KF/FST/ESF+

Spolufinancovaný z: Európsky sociálny fond plus

NFP: 6 964 586,30 €

Prioritná os: 401402 – 4P2 Kvalitné a inkluzívne vzdelávanie

Celková dĺžka realizácie hlavných aktivít projektu: 36 mesiacov

Konkrétny cieľ: 401402045 – ESO4.5 Zvýšenie kvality, inkluzívnosti a účinnosti systémov vzdelávania a odbornej prípravy, ako aj ich relevantnosti z hľadiska trhu práce okrem iného prostredníctvom potvrdzovania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa s cieľom podporiť nadobúdanie kľúčových kompetencií vrátane podnikateľských a digitálnych zručností, a tiež prostredníctvom podpory zavádzania systémov duálnej odbornej prípravy a učňovskej prípravy (ESF+) – menej rozvinuté.

4_loga_projekt