Konferencia Spoločne na cyklus kvality

Konferencia pre stredné odborné školy zapojené do národného projektu Zavedenie manažérstva kvality v OVP a VD, 4. – 5. december 2025, Štrbské Pleso

Stretnutie škôl a výmena skúseností

Počas dvoch dní sa na konferencii stretli školy, ktoré v 1. polroku absolvovali inovačné vzdelávanie k metóde peer review. Väčšina z nich v 2. polroku 2025 realizovala aj aktualizačné vzdelávanie so svojimi vyškolenými koordinátormi kvality. Do aktualizačného vzdelávania sa zapojilo 67 škôl a celkovo bolo vyškolených 2070 pedagogických a odborných zamestnancov. Cieľom konferencie bolo pripraviť školy na hodnotiace návštevy partnerských škôl, ktoré ich čakajú od januára 2026.

Peer review – čo sa podarilo a čo nás čaká

Erika Konečná zhrnula doterajšie aktivity viažuce sa k metóde peer review, prvé skúsenosti z aktualizačného vzdelávania, a zároveň priblížila program aktivít, ktoré budú školy v oblasti kvality sprevádzať aj v roku 2026.

Čo pripravujeme:

  • vznik stálej vzdelávacej ponuky v oblasti zabezpečovania kvality,
  • spustenie funkčného vzdelávania pre riaditeľov a vedúcich pedagogických zamestnancov (manažérske portfólio, legislatíva od 2026, ekonomika a prevádzka školy),
  •  2. kolo inovačného vzdelávania v mestách Nitra a Poprad,
  • vzdelávanie v projektovom manažmente,
  • podpora kariérového poradenstva na školách (Europass).
šiov konferencia peer review
konecna siov

Trasovanie absolventov – ako nám dáta pomáhajú zlepšovať kvalitu

Tatiana Pončáková priblížila proces trasovania absolventov, ktorý je postavený na zbere údajov prostredníctvom národného dotazníka (2. pilier) a školských dotazníkov (3. pilier).

Dôležité informácie:

  • v októbri 2025 prebehol druhý zber dát, národná správa bude zverejnená v januári 2026,
  • školy v spätnej väzbe uvádzajú, že: „Trasovanie je prínosná a zmysluplná aktivita,”
  • na www.okvalite.sk je dostupná metodická príručka Recept na školský dotazník, ktorá školám ponúka návod s tipmi na zostavenie vlastných dotazníkov
  • webináre sú dostupné aj zo záznamu, školy môžu využiť aj individuálne konzultácie.
poncakova siov

Ako aktualizačné vzdelávanie mení kultúru školy

Gabriela Hudáčeková (SOŠ hotelová, Horný Smokovec) hovorila o tom, prečo sa do vzdelávania pustili: „Chceli sme motivovať kolegov a zjednotiť pohľad na kvalitu v OVP. Potrebovali sme im vysvetliť, čo je peer review a čo nám môže priniesť.“ Najsilnejšími časťami boli praktické aktivity, modelové situácie, SWOT analýza a tréning aktívneho počúvania: „Ako škola sme získali kultúru dôvery. Pochopili sme, že peer review nie je o kontrole, ale o spolupráci.“

Kľúčové prínosy vzdelávania:

  • lepší prehľad o tom, čo školu čaká pri hodnotiacich návštevách,
  • odbúranie obáv z hodnotenia,
  • vznik „spoločného jazyka kvality“,
  • orientácia na kritériá a fakty, nie dojmy,
  • rozvoj kultúry dôvery a spolupráce.
hudacekova smokovec
konferencia strbske pleso

Ako školy prešli prvým cyklom kvality – Púchov

Ivona Golejová (SOŠ priemyselných technológií Púchov) priblížila, ako im sebahodnotiaca správa pomohla pomenovať problémy, od materiálno-technického zabezpečenia po vysoké nároky, ktoré prináša široká ponuka študijných odborov z hľadiska personálneho zabezpečenia aj potrebného zariadenia. Hodnotiaca správa zo ŠIOV sa stala dôležitým podkladom pri príprave projektových zámerov, vďaka ktorým škola získala prostriedky na modernizáciu dielní.

Na základe zistení si vypracovali akčný plán zameraný na inovovanie školských vzdelávacích programov, vybudovanie stredoškolsko-vysokoškolského kampusu a posilňovanie rozvoja žiakov aj pedagogických zamestnancov. „Peer review nás posunulo o krok ďalej. Získali sme partnerov, ktorí nám pomohli vidieť školu novými očami.“

Kolegom odporučila, aby sa hodnotení nebáli a otvorene pomenúvali aj slabšie stránky školy. Zdôraznila, že hodnotiace tímy postupujú eticky a s rešpektom, preto je dôležité komunikovať s dôverou a o problémoch hovoriť priamo. Aj vďaka vlastnej pozitívnej skúsenosti sa v Púchove s chuťou zapojili do 2. kola.

Ako školy prešli prvým cyklom kvality – Žilina

Ľubomíra Tudíková (SZŠ Žilina) vtiahla účastníkov do autentického príbehu zavádzania kvality na ich škole. Zdôraznila, že cesta k zlepšeniu nebýva priamočiara: „K cieľu vedie kľukatá cesta, no ak škola vie, kam smeruje, postupne sa posúva vpred.“

Na začiatku čelila miernemu odporu časti kolegov, čo prirovnala k príkladom firiem, ktoré zaspali dobu: „Kto nenaskočí na vlnu zmeny, môže dopadnúť ako Nokia či Kodak.“ Tento moment bol pre celý pedagogický zbor varovným impulzom, že stagnácia nie je cesta.

Čo považuje za piliere kvalitnej školy?

  1. osobnosť riaditeľa a jeho víziu,

  2. vzťahy učiteľ – žiak,

  3. priebeh vyučovania,

  4. motiváciu žiakov.

Odporučila preto, aby sa na tieto oblasti zamerali aj školy pri hodnotiacich návštevách. Podľa nej je dôležité pozorovať vyučovanie priamo v triedach:
„Všímajte si, ako žiaci komunikujú, či sa neboja pýtať, diskutovať a vyjadriť názor. Atmosféra v triede veľa prezradí o kvalite školy.“

tudikova
konferencia tudikova

Podpora od VÚC: príklad Žilinského kraja

Miroslava Abrmanová, riaditeľka odboru školstva Žilinského samosprávneho kraja, predstavila, ako VÚC systematicky pracuje na zvyšovaní kvality stredného odborného vzdelávania. Opísala dlhodobú spoluprácu odboru školstva so ŠIOV a kroky, ktoré kraj podniká s cieľom lepšie porozumieť potrebám škôl a vytvárať im podmienky na rozvoj.

Pilotne si vybrali štyri školy, s ktorými v začiatkoch spolupracovali, aby spoločne navnímali proces trasovania absolventov a pripravili sa na jeho širšie zavedenie. V roku 2023 sa zapojili do národného projektu Zavedenie manažérstva kvality v OVP a VD, čím trasovanie v kraji nadobudlo oficiálny rámec. Hlavným cieľom týchto aktivít je zvyšovanie kvality škôl a vzdelávania v Žilinskom kraji.

Významným krokom bolo aj otvorenie Talentcentra v Žiline v septembri 2025, ktoré pomáha žiakom objaviť ich talenty, pomenovať silné stránky a premeniť ich na premyslené rozhodnutie o ďalšom štúdiu a profesii.

abrmanova
konferencia abrmanova

Administratívna podpora a spolupráca v memorandových trojičkách

V závere prvého dňa sa účastníci venovali praktickým otázkam súvisiacim s projektovou administratívou. Diskusia ukázala, že tieto témy sú pre školy dôležité a vedúca projektovej kancelárie zároveň uistila účastníkov, že im ŠIOV bude naďalej poskytovať podporu pri administratívnych úlohách.

Nasledovala spoločná práca v memorandových trojičkách, v ktorých budú školy od januára realizovať hodnotiace návštevy. Skupiny si prešli kľúčové otázky, zdieľali očakávania a dohodli základné postupy vzájomného hodnotenia. Táto spolupráca posilnila prepojenie medzi školami a pripravila pôdu pre efektívny priebeh vzájomného hodnotenia.

Praktické workshopy – Akčný plán

Druhý deň konferencie sa zameral na tvorbu akčného plánu. Školy si pripravili jeho prvý návrh, diskutovali o možných zlepšeniach a zdieľali skúsenosti z vlastnej praxe. Účastníci ocenili, že program bol praktický a umožnil im porovnať rôzne prístupy, navnímať perspektívy ostatných škôl a lepšie sa pripraviť na hodnotiace návštevy, ktoré ich čakajú už začiatkom roka.

Ďakujeme všetkým školám za otvorenosť a ochotu zdieľať konkrétne príklady toho, ako peer review ovplyvnilo ich prácu. Ich poznatky a skúsenosti sú pre nás mimoriadne cenným zdrojom. Rovnako nás teší, že priestor na osobné stretnutia a výmenu skúseností školy využili naplno. Práve takáto angažovanosť prirodzene prehlbuje spoluprácu medzi školami, čo bol jeden z hlavných cieľov konferencie.

Keďže školy prejavili záujem pokračovať v podobných pracovných diskusiách, plánujeme už aj stretnutie po ukončení hodnotiacich návštev. Bude to vhodná príležitosť opäť sa stretnúť, zdieľať nové poznatky a vzájomne sa inšpirovať v ďalšom napredovaní.

Viac informácií:
www.okvalite.sk
npkvalita@siov.sk

Podujatie bolo realizované v rámci národného projektu Zavedenie manažérstva kvality v OVP a VD spolufinancovaného Európskou úniou v rámci Programu Slovensko