Cesta za kvalitným odborným vzdelávaním
V dňoch 10. a 11. októbra 2024 sme mali v rámci programu Erasmus+ jedinečnú príležitosť zúčastniť sa zahraničnej mobility v malebnom prostredí Benátok. Naša návšteva nebola len o obdivovaní histórie tohto jedinečného mesta, ale predovšetkým o získaní hlbších znalostí o talianskom systéme odborného vzdelávania a príležitostiach, ktoré ponúka.
Benátky ako centrum vzdelávacieho systému
Prvým cieľom našej cesty bolo Palazzo Grandi Stazioni, kde sme boli srdečne privítaní tímom EQAVET a vedúcim oddelenia plánovania odborného vzdelávania pre Benátsky región, pánom Fabiom Meninom. Hneď na úvod sme sa dozvedeli, že odborné vzdelávanie v tomto regióne je štruktúrované do 4-fázového modelu. Tento systém ponúka študijné programy od troch do piatich rokov, pričom päťročné programy pripravujú študentov na vysokoškolské štúdium. Benátsky región má 53 poskytovateľov odborného vzdelávania a jeho systém zahŕňa približne 21 000 žiakov. Väčšina poskytovateľov sú inštitúcie s dlhoročnou históriou a bohatou tradíciou.
Kľúčové faktory odborného vzdelávania
Systém odborného vzdelávania v benátskom regióne sa riadi štyrmi kľúčovými princípmi:
- Dôležitý je dialóg medzi regiónom a pracovným trhom. Školský úrad pravidelne komunikuje s poskytovateľmi odborného vzdelávania, aby zabezpečil, že študenti budú pripravení na reálne potreby trhu práce.
- Vzťah medzi súkromnými a štátnymi inštitúciami je rovnocenný, čo umožňuje efektívnu spoluprácu medzi rôznymi typmi vzdelávacích poskytovateľov.
- Dôraz je kladený na rozvíjanie mäkkých zručností, ktoré sú dnes neodmysliteľnou súčasťou úspešného kariérneho rastu.
- Celoživotné vzdelávanie je považované za kľúč k regionálnemu rastu a inováciám. Získavanie vedomostí nie je len povinnosťou žiakov, ale aj spôsobom, ako podporovať dlhodobý rozvoj celej komunity.
Akreditačné procesy a kvalita vzdelávania
V druhej časti dňa sme sa venovali akreditačným procesom pre poskytovateľov odborného vzdelávania, ktoré boli detailne prezentované našimi talianskymi kolegami. Zistili sme, ako taliansky systém akreditácie garantuje kvalitu vzdelávacích inštitúcií. Tento systém prispieva k prepojeniu teórie s praxou, čím umožňuje, aby školy lepšie reflektovali požiadavky pracovného trhu.
Deň sme zakončili prehliadkou historického Palazzo Balbi, sídla regionálnej vlády. Táto budova je centrom rozhodovania pre odborné vzdelávanie a regionálny rozvoj, čo nám poskytlo jedinečný pohľad na to, ako miestna samospráva ovplyvňuje vzdelávacie politiky.
Skúmanie vzdelávacích inštitúcií a miestnych špecifík
Druhý deň našej mobility sme začali prehliadkou historického centra Benátok, ktorá nás očarila svojou atmosférou a kultúrnym dedičstvom. Nasledovala návšteva VET centra ENGIM VENETO, kde nám jeho riaditeľka, Valeria Gaggiato, predstavila fungovanie školy. Videli sme, ako škola úspešne integruje aktuálne potreby trhu práce do svojich učebných plánov, pričom reflektuje aj špecifiká benátskeho regiónu – predovšetkým jeho silné turistické zameranie.
Študenti tejto školy sa okrem tradičných odborných disciplín zameriavajú aj na poznávanie regiónu, čo im umožňuje lepšie porozumieť jeho jedinečnosti a neskôr tieto vedomosti uplatniť vo svojom profesijnom živote, najmä v oblasti turizmu a regionálneho rozvoja.
Inšpirácie pre budúcnosť
Naša zahraničná mobilita v Benátkach splnila očakávania vo všetkých ohľadoch. Bolo pre nás nesmierne prínosné vidieť, ako môže byť odborné vzdelávanie efektívne prepojené s trhom práce, regionálnymi špecifikami a potrebami budúcich zamestnávateľov. Táto skúsenosť nám poskytla cenné inšpirácie, ktoré určite využijeme aj v našich domácich projektoch a iniciatívach.