Prihlasovanie do Národnej ceny kvality v OVP 2024 je od 1. februára 2024 spustené. Možnosť zasielať prihlášky majú všetky verejné a súkromné stredné odborné školy do 29. februára 2024.
Cieľom každoročného oceňovania je šíriť povedomie o význame budovania a zabezpečovania kvality, prezentovať dobrú prax v odbornom vzdelávaní na Slovensku, posilniť motiváciu ne/pedagogických pracovníkov a súčasne vyjadriť poďakovanie a verejné uznanie tým, ktorí zvyšujú prestíž odborného vzdelávania a prípravy na Slovensku prostredníctvom ich úsilia a výsledkov realizovaných nad rámec stanovených štandardov.
Porota bude rozhodovať o udelení cien za výnimočný prístup v zabezpečovaní kvality v nasledujúcich štyroch kategóriách. Každá pokrýva inú oblasť kvality vo vzdelávaní, pričom sa vzájomné dopĺňajú:
- Spätná väzba v OVP,
- Prax na pracovisku,
- Rozvoj občianskych zručností,
- Mimoriadna osobnosť v oblasti zabezpečovania kvality OVP.
Každá škola sa môže prihlásiť iba do jednej z kategórii!
1. Spätná väzba v OVP
Spätná väzba je jedným z najdôležitejších prvkov zlepšovania kvality. Má nespochybniteľný význam z hľadiska profesijného rozvoja učiteľov, celkového výkonu inštitúcie, prispieva k vzájomnému učeniu sa všetkých zainteresovaných strán a zároveň má dopad na žiakov z hľadiska zlepšenia kvality výučby.
Cena kvality bude udelená škole, ktorá má kultúru spätnej väzby zakorenenú vo svojich interných procesoch a je jednou z jej priorít. Vedenie školy systematicky pripravuje na spätnú väzbu študentov a budúcich absolventov, i zamestnancov. Škola má stanovené procesy a ciele na zber spätnej väzby, dáta sa pravidelne analyzujú a výsledky uplatňujú v praxi do vopred stanoveného časového obdobia.
Uplatňovanie mechanizmov spätnej väzby v OVP prináša množstvo výhod, ako napríklad:
- Spätná väzba napomáha osobnému a profesionálnemu rastu jednotlivcov aj celej inštitúcie.
- Zvyšuje motiváciu a angažovanosť jednotlivcov aj celej inštitúcie.
- Zlepšuje komunikáciu a pracovné vzťahy na rôznych úrovniach fungovania inštitúcie.
- Znižuje konflikty na pracovisku.
- Zlepšuje atmosféru v škole.
V prihláške opíšte, ako prebieha spätná väzba na vašej škole, akou formou (dotazníky, osobné stretnutia, alumni kluby, peer review,…), akí aktéri sú do nej zahnutí, kto je zodpovedný za zber a analýzu údajov, aké výsledky sa vám podarilo dosiahnuť na základe spätnej väzby.
![](https://okvalite.sk/wp-content/uploads/2021/12/Clanok-kategorie-2.jpeg)
![](https://okvalite.sk/wp-content/uploads/2021/12/Clanok-kategorie-1.jpeg)
![](https://okvalite.sk/wp-content/uploads/2021/12/Spatna-vazba.jpeg)
2. Prax na pracovisku
Odborná prax je neoddeliteľnou súčasťou štúdia na strednej odbornej školy akéhokoľvek zamerania. Prostredníctvom praxe študenti získavajú skutočný a plnohodnotný obraz o každodennom pracovnom výkone vo svojom odbore. Vďaka tomu môžu rozvíjať svoje silné stránky, či odhaliť oblasti vyžadujúce zlepšenie. Priama skúsenosť z praxe je akousi generálkou pre vstup na trh práce, ktorá posilní u študentov sebadôveru a odvahu vstúpiť do dospelého pracovného sveta.
Cena kvality bude udelená škole, ktorá výnimočným spôsobom zabezpečuje kvalitu a efektívnosť praxe študentov na pracovisku u zamestnávateľa. V popise svojho výnimočného prístupu vám odporúčame zamerať sa na oblasti:
- Možnosti absolvovania praxe – organizačné zabezpečenie a príprava študentov
- Efektívnosť praxe – prepojenie a časový súlad teoretického obsahu ŠkVP s výkonom praxe u zamestnávateľa
- Benefity, ktoré prax študentom prináša
- Komunikácia školy a pracoviska – zodpovedné osoby a ich vzájomná koordinácia, dochádzka študentov, rozvoj ich odborných skúseností, zručností, sledovanie ich napredovania, miera obojstrannej spokojnosti (študent, hlavný inštruktor/inštruktor, zamestnávateľ), riešenie prípadných komplikácii a pod.
- Príprava osôb zainteresovaných na praxi študentov (napr. majstrov odborného výcviku) – rozvoj odborných a sociálnych zručností
- Vybavenie pracoviska – BOZP, inovácie, technológie
3. Rozvoj občianskych zručností
Aktívne občianstvo predstavuje hnaciu silu pozitívnych spoločenských zmien. Každý občan má možnosť podieľať sa aktívne a zodpovedne na spolurozhodovaní vecí verejných. Pod aktívne občianstvo spadajú činnosti, postoje, vedomosti a zručností, ktorých cieľom je prispieť k budovaniu a udržiavaniu demokratickej spoločnosti. Ide napríklad o rozhodnutie ísť voliť, kampaň na skrášlenie ulice v komunite či aktívne vyjadrovanie nespokojnosti a názoru na veci verejné podpisom petície.
Aktuálne žijeme v dobe, kedy nedôvera voči demokratickým nástrojom a hodnotám u mladých ľudí narastá a prikláňajú sa často k radikálnym organizáciám a stranám. Práve škola predstavuje prvé dôležité demokratické prostredie pre mladých ľudí a je dobré, keď ho rozvíja a podporuje.
Cieľom je, aby žiaci sami participovali na chode školy a prispievali tak k fungovaniu orgánov školskej demokracie (Žiacka školská rada, Rada školy a pod.) Učia sa tak spoločne diskutovať, preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia, rozvíjajú kritické myslenie a organizačné schopnosti, ktoré v budúcnosti uplatnia ako aktívni občania našej krajiny.
Cena kvality bude udelená škole, ktorá aktívne využíva školské demokratické nástroje a rozvíja u svojich žiakov demokratické hodnoty. V popise svojich aktivít sa môžete zamerať na nasledovné oblasti:
- Fungovanie a aktivity Žiackej rady
- Fungovanie a aktivity Rady školy
- Občianske aktivity a podujatia školy s presahom na lokálnu komunitu
- Simulované školské voľby
- Organizácia debatných krúžkov a súťaží
- Projekty, exkurzie a prednášky k téme aktívneho občianstva
- Iné formy rozvoja sociálnych zručností
4. Mimoriadna osobnosť v oblasti zabezpečovania kvality
Cena bude udelená osobnosti, ktorá svojím dlhodobým a špecifickým prístupom prispieva k zabezpečovaniu kvality OVP.
![](https://okvalite.sk/wp-content/uploads/2024/02/WhatsApp-Image-2023-04-28-at-09.18.50.jpeg)
![](https://okvalite.sk/wp-content/uploads/2024/02/uvodny-slide-NC.jpg)