Táto téma bude odznievať aj v ďalších otázkach, tu je pripomenieme, že nemá význam pýtať sa otázky, ktoré sa môžete pýtať súčasných žiakov. Celý zmysel trasovania absolventov je zistiť informácie, ktoré prepájajú ich skúsenosť po škole so skúsenosťou počas školy. Pamätajte, že hlavným cieľom trasovania je zistiť v čom sa škola môže ďalej zlepšovať. Podľa toho si aj nastavte základné tematické okruhy otázok (viď ďalšiu otázku).
Pred samotnou tvorbou otázok, odporúčame vopred pripraviť si koncept. Koncept predstavuje zadefinovanie kľúčových tém, ktoré chcete preskúmať a aj dôvod prečo ich chcete preskúmať. Toto je dôležité z toho dôvodu, že zaujímavých otázok pre absolventov je veľmi veľa, ak si nedefinujete záber, dotazník môže byť nakoniec zmesou nesúrodých otázok, z ktorých bude ťažšie vytvoriť nejaké odporúčania. Pýtajte sa tak, aby ste mohli na základe odpovedí formulovať zmysluplné opatrenia.
Odporúčame čo najpriamejší kontakt – sociálne siete nezachytia všetkých, emailový kontakt je lepší. Pri využití sociálnych sietí máte menšiu kontrolu nad konkrétnou kohortou.
Dotazník je vhodný vytvoriť pre jednu kohortu kvôli dĺžke obdobia po škole a s tým spojenými skúsenosťami. Ak sa pýtate viac ako jednej kohorty, mal by tomu zodpovedať aj dotazník a je dosť pravdepodobné, že ho budete musieť urobiť dlhší. Ide napríklad o dlhšie obdobie na trhu práce, absolventi mohli skúsiť viac ako jedno zamestnanie, prípadne formy zamestnania. Ak je pre vás dôležité pýtať sa aj starších absolventov, máte dve možnosti: urobiť aspoň dva dotazníky, alebo filtrovať jeden dotazník s podotázkami, ktoré dokážu rozlíšiť možné rozdiely medzi kohortami.
Nepýtajte sa na osobný identifikátor ako meno alebo emailová adresa. Ak je respondent identifikovateľný a očakáva sa jeho vyjadrenie jeho názoru (nielen fakty či študuje alebo pracuje), môžu sa stať dve veci: a) nebude chcieť zodpovedať otázky, kde by vyjadril kritický názor alebo negatívnu skúsenosť a otázky zostanú nezodpovedané, alebo b) bude odpovedať tak, aby sa prejavil v dobrom svetle (odborne sa to nazýva spoločensky žiadúce skreslenie – social desirability bias).
Táto otázka odznela na webinári a je vhodné sa k nej vrátiť. Jednoduchá odpoveď je, že nemusíte, minimálne v počiatočnej fáze projektu, ak je vašim cieľom si dotazníky vyskúšať. Ďalšou možnosťou je vytvoriť dotazník, ktorý je pre všetkých a vyfiltrovať doplňujúce otázky pre odbor, o ktorom chcete vedieť viac. Inými slovami, môžete sa pýtať na celkovú spokojnosť, dôvody na nespokojnosť, spôsob hľadania práce a pod. všetkých absolventov a na súlad zručností v zamestnaní len absolventov jedného odboru. Táto forma aj zníži potenciálny zmätok medzi absolventami, ktorí sa poznajú a môžu to vzbudiť nejakú mieru nedôvery a znížiť návratnosť.
Ak máte už existujúcu expertízu s používaním nejakej platformy a tá vám vyhovuje, kľudne ju ďalej využívajte. My sme pripravili sériu školení pre platformu, ktorá vyhovuje nám pre národný dotazník a to hlavne kvôli jednoduchosti filtrovania otázok. Tiež, dotazník na platforme, ktorú používame sa dá vyplniť na mobilnom zariadení. Nie každý má počítač stále k dispozícii. Určite však odporúčame používať platformu, ktorá povoľuje filtre. Zjednodušuje to prehľadnosť a užívateľský komfort a tým pádom neohrozuje návratnosť.
Otázky musia byť zrozumiteľné respondentom, nielen vám (vyskúšajte si medzi sebou a na cieľovej skupine). Nepoužívajte príliš formálny jazyk.
Odporúčame určite si vytvoriť dotazník vopred vo Worde. Je to prehľadnejšie, lepšie sa pridávajú komentáre pre získanie spätnej väzby, napríklad od kolegov, a ľahšie sa dotazník upravuje. Ak nám budete posielať dotazník na pripomienkovanie, určite je to aj pre nás jednoduchšie.
Otvorené otázky nie sú dobré pre spracovanie, ale výborné pre lepší vhľad čo sa deje. Zvážte v závislosti od očakávaného počtu odpovedí, napr. 100 odpovedí viete prečítať ako text relatívne komfortne a viete aj tematicky kódovať. Pozor, otvorené otázky do značnej miery zostávajú nezodpovedané. Odporúčame nechať otvorené otázky na vyjadrenie názoru, prípadne pre odpoveď, „iné, prosím uveďte“.
Ak sú všetky otázky povinné, môže to znížiť návratnosť, ak napríklad zabudnete nejaký možný scenár odpovedí a respondent sa nedokáže posunúť k ďalším otázkam. Alebo príde k „únave“ a dotazník zostane nezodpovedaný, čiže tiež znižujete návratnosť. Ak je však zas všetko nepovinné, môžete dostať mišmaš čiastočne zodpovedaných dotazníkov. Odporúčame, hlavné otázky ako odbor, rok ukončenia, status na trhu práce nechať ako povinné. Tak aspoň viete, kto vám dotazník vyplnil a nevyplnené otázky môžete v budúcnosti preformulovať alebo úplne nahradiť.
Okrem hlavných otázok, ktoré vám umožnia zistiť v ktorých oblastiach sa môže škola ďalej zlepšovať, odporúčame určite sa pýtať kontrolné otázky, aby ste vedeli, že respondenti patria do cieľovej skupiny. Ďalej, pýtajte sa na charakteristiky absolventov, ktoré vám pomôžu ich ďalej disagregovať podľa otázok, napríklad podľa odboru, či študujú na vysokej škole alebo v pomaturintom štúdiu, či pracujú a akou formou a pod.
Príklady:
- Rok ukončenia štúdia (kontrolná otázka pre respondentov, aj keď posielate len jednej kohorte. Absolventi si môžu dotazník preposlať, a tak sa dostanú aj iným kohortám).
- Vyštudovaný odbor (zaraďte do dotazníka zoznam, aby ste nemuseli kódovať rôzne variácie názvu toho istého odboru)
Postavenie na trhu práce: študujúci, pracujúci, nepracujúci (tu pozor, nie každý nepracujúci je nezamestnaný, nezamestnaný by mal byť v evidencii na úrade práce)
Vyhnite sa citlivým osobným otázkam. Určite sa nepýtajte sa na platy, tu platí, že ide o citlivú otázku, na ktorú pravdepodobne nedostanete pravdivú odpoveď (podľa výskumov, zvyčajne ľudia udávajú vyššie platy). To platí aj o platových intervaloch. Platy svojich absolventov nájdete na stránke uplatnenie absolventov.
Takisto sa nepýtajte na názvy zamestnávateľov alebo kontakty na zamestnávateľov. Školský dotazník pre trasovanie absolventov nie je vhodný nástroj na vytváranie databáz pre možné kontakty do budúcnosti za účelom napríklad pozývania absolventov na stretnutia so súčasnými žiakmi a podobne. Sú to otázky, ktoré identifikujú respondentov, a ako sme spomínali vyššie, vedie to k viacerým problémom. Pre kontakty za účelom rôznych podujatí, prosím zvážte iné nástroje.
Niektoré otázky majú veľa možností pre odpovede. Napríklad, v národnom dotazníku mali respondenti možnosť zakliknúť zo zoznamu mäkkých zručností tie, ktoré mohli počas štúdia rozvíjať. Tento zoznam obsahoval 10 zručností. Niekedy sa stáva, že respondenti si neprečítajú celý zoznam a kliknú pre nich vhodné možnosti, ktoré sú na začiatku zoznamu. Aby sa tomu predišlo, Jotform umožňuje náhodné poradie možností na zozname. To znamená, že každému respondentovi sa ukazuje zoznam v inom poradí. Tak sa zabráni, aby vo výsledkoch dominovali možnosti na zozname na začiatku a to len z toho dôvodu, že si viacerí respondenti nedočítali celý zoznam.
Takisto sa nepýtajte na názvy zamestnávateľov alebo kontakty na zamestnávateľov. Školský dotazník pre trasovanie absolventov nie je vhodný nástroj na vytváranie databáz pre možné kontakty do budúcnosti za účelom napríklad pozývania absolventov na stretnutia so súčasnými žiakmi a podobne. Sú to otázky, ktoré identifikujú respondentov, a ako sme spomínali vyššie, vedie to k viacerým problémom. Pre kontakty za účelom rôznych podujatí, prosím zvážte iné nástroje.